Persoonlijke coaching JobRotary

Profiel
Ik ben T. de Boer, 51 jaar, meerdere keren in mijn werkzame leven betrokken geweest bij een fusie/overname maar nu kwam mijn positie te vervallen per 1 maart 2018. Laatste positie Sales Director bij Curver Benelux (onderdeel van Keter Ltd., producent van kunststof consumenten producten) en bekend van de merken Curver, Allibert en Keter. Afzetkanaal on- en offline retail, leidinggevende positie.

JobRotary
Ik heb JobRotary benaderd op advies van het UWV. Een club die gelinkt is aan de Rotary in Nederland en belangeloos en specifiek inzet voor oudere werknemers die in een werkeloze positie terecht zijn gekomen. Methode: persoonlijke coaching. Ik werd aan Franc Heijke uit Lelystad gekoppeld en vanaf augustus zijn we gestart. 5 sessies (lange wandelingen van 2 uur rond kasteel Groeneveld in Baarn) telefonisch, email contact en tussentijds huiswerk.

Impact
Waarschijnlijk herkenbaar voor lotgenoten. Het ene moment vol gas in je leven en dan valt het stil… boos, gefrustreerd, teleurgesteld, vertwijfeld. Geen goede mindset om vol energie dingen weer op te pakken. Dat is waar persoonlijke coaching direct op ingrijpt.
Wie ben je, wat heb je gedaan, wat heb je meegemaakt, hoe is het thuis met partner en kinderen en wie zijn je vader en je moeder. Persoonlijk is dus echt persoonlijk en daar moet je jezelf voor openstellen. Als oudere werknemer draag je een enorme set levenservaring en kennis met je mee maar er verandert ook iets in jezelf op deze leeftijd. Daar zitten blokkades en gewoonten maar ook verdrongen of latente dromen en ambities. Het is nu het moment en de gelegenheid die te onderzoeken om de juiste volgende stap voor jezelf te zetten.

Sessie 1
Kennismaken, kaders stellen, hoe loopt het proces en wat kun je verwachten.
Opdracht: jezelf vragen stellen: Wat wil ik, waar wordt ik echt gelukkig van, wat heb ik nodig waarbij je levensfase het uitgangspunt is. Maar ook wat levert het je op en wat kost het je.
Wat is de balans?
Het gaat hierbij om het onderzoeken van je diepste overtuigingen en drijfveren omdat die de basis vormen van het plan naar de toekomst. Dagboek, nooit gedaan, maar het dwingt je om op die vragen antwoorden te vinden maar het tegelijkertijd minder vrijblijvend en een meer bewust proces wordt.

Sessie 2
Gaat dieper in op je persoonlijke drijfveren. Wat zijn je grootste geluksmomenten zowel persoonlijk als zakelijk, welke prioriteit en perspectief hoort daarbij. Welke patronen herken je hier uit en moet antwoord gaan geven op de kernvraag: “Wat wil ik “!
Vragen die daarbij horen: Waarom Is Dat Belangrijk (WIDB) en “van moeten naar willen!”

Sessie 3
Invullen en bespreken van een persoonlijk kernkwadrant naar het model van Daniel Ofman: Kwaliteiten, Valkuilen, Allergieën en Uitdagingen. Op zoek naar je kerncompetenties. Verder uitwerken van prioriteiten en perspectieven. Nog steeds op weg naar het beantwoorden van de moeilijke maar wel elementaire vraag “Wat wil ik!

Sessie 4
Principes en waardes beschrijven van het leven die voor mij lijdend zijn bij mijn zoektocht naar de volgende stap. Dat is een lastige omdat dit ook een woordenspel is waarmee je je eigen profiel gaat uitdrukken. Deze principes afzetten tegen het type positie/rol, bedrijf/instelling en vacature die daarbij passen.

Sessie 5
Brieven en CV bespreken en op basis van nieuwe inzichten herschrijven. Wat hier essentieel is zijn je persoonlijke competenties en waardes vanuit je zoektocht te gebruiken omdat dat een werkgever veel zegt over wie je bent, wat je principes zijn en welke oplossing je kunt bieden maar ook zelf sterk in je schoenen staat in het proces naar de volgende stap.

Conclusie
Mijn inzichten zijn veranderd. Ik weet heel goed wat ik niet meer wil en meer en meer inzicht in wat ik wel wil. Daar ga ik mij in mijn zoektocht ook verder op concentreren.
Het proces heb ik hierboven kort samengevat maar het gaat uiteraard persoonlijker en op onderwerpen dieper op de materie in. Dat zal sterk afhankelijk zijn van je persoonlijke profiel maar een goede coach pikt signalen op en stuurt je in een andere/juiste denkrichting. Ook de methoden als een dagboek, elke dag een voornemen hebben en in de avond reflecteren is waardevol omdat je denken geprikkeld blijft worden en je een ritme ontwikkeld. Ook tips als het volgen van de “School of life” in Amsterdam het onderzoeken van de visie en kennis van gerenommeerde wetenschappers is in mijn proces op specifieke punten zeer waardevol gebleken.
Realiseer je jezelf ook dat je zelf het werk moet doen, je coach faciliteert en stuurt.
Ik heb het proces als zeer waardevol ervaren en beveel dat iedereen in een vergelijkbare fase zeker aan. Coaching is persoonlijk, intensief, confronterend maar geeft veel steun en houvast om weer met energie aan de gang te gaan.

November 2018